algemene voorwaarden

Begripsbepalingen

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Zorgaanbieder: de rechtspersoon (Edwina van Erp) Hier genoemd: De mentor.
  2. Zorgvrager: een natuurlijke persoon die dienstverlening van WIJS ontvangt of zal ontvangen.
  3. Wettelijk vertegenwoordiger: de door de rechter of wet aangewezen persoon die een handelingsonbekwame of handelingsonbevoegde zorgvrager vertegenwoordigt.
  4. Schriftelijk gemachtigde: de door zorgvrager aangewezen persoon die op basis vaneen schriftelijke opdracht van de zorgvrager deze vertegenwoordigt in het geval van wilsonbekwaamheid en die de zorgvrager bijstaat in de behartiging van zijn belangen.
  5. Vertegenwoordiger: een in lid 3, 4 of 5 genoemde vertegenwoordiger.
  6. Dienst(verlening): (het verrichten van) andere handelingen dan zorgverlening rechtstreeks betrekking hebbend op een zorgvrager.
  7. Het Zorgplan: het document waarin de afspraken over het zorgarrangement schriftelijk uitgewerkt worden.
  8. Zorg in natura (ZIN): zorg waarvoor WIJS volgens de wettelijke regels vergoeding ontvangt voor de individuele zorgvrager.
  9. De (Zorg- en Dienstverlening)overeenkomst: de individuele overeenkomst die tussen WIJS en zorgvrager schriftelijk wordt aangegaan en waarmee WIJS zich jegens de zorgvrager verbindt om zorg- en dienstverlening te verrichten tegen betaling of door ZIN te bieden.
  10. Wzd: Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten

Artikel 2

Toepasselijkheid en reikwijdte

  1. WIJS geeft voorafgaand aan het tekenen van elke overeenkomst uitleg over de overeenkomst. De zorgvrager en/of diens bevoegde vertegenwoordiger verklaart dat hij de inhoud van de overeenkomst begrijpt.
  2. Zorgvrager(s)worden op de hoogte gesteld van de aanwezigheid van algemene voorwaarden
  3. Deze Algemene Voorwaarden zijn verder van toepassing op en maken onderdeel uit van alle overeenkomsten tussen de zorgvrager en WIJS, alsmede op alle daarmee samenhangende nadere afspraken tussen zorgvrager en WIJS, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen.
  4. In geval van strijdigheid tussen de Algemene Voorwaarden en de Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst, prevaleert de overeenkomst.

Artikel 3

Overeenkomst

  1. Een Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst wordt schriftelijk aangegaan tussen zorgvrager en WIJS en door beide partijen ondertekend.
  2. Zorgvrager verkrijgt het recht op zorg- en dienstverlening door WIJS uitsluitend nadat de Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst schriftelijk is aangegaan en ondertekend door beide partijen.
  3. In het geval de feitelijke zorg- en dienstverlening op een eerdere datum is begonnen dan de ondertekening van de overeenkomst, geldt de eerdere datum als ingangsdatum van de overeenkomst. In de overeenkomst wordt de eerdere datum als ingangsdatum vastgelegd.
  4. In Het mentorschapsplan leggen WIJS en de zorgvrager het overeengekomen hulpvragen vast.

 Artikel 5a

Beëindiging en wijziging

  1. De Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst eindigt door:
    – het verstrijken van de looptijd;
    – het verlopen van het afgegeven indicatiebesluit/ beschikking;
    – het overlijden van de zorgvrager;
    – het optreden van contra- indicaties zoals, harddrugs, onveilige omgeving of netwerk.
    – voltooiing van de overeengekomen zorg- en dienstverlening;
    – opzegging.
  2. Wijziging dient schriftelijk te geschieden.

Artikel 5b

Opzegging

  1. Zorgvrager kan de Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst te allen tijde opzeggen

WIJS kan de Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst opzeggen op grond van zodanig zwaarwegende redenen, dat voortzetting van de zorg- en dienstverlening in redelijkheid niet kan worden verlangd. Onder deze redenen wordt in ieder geval verstaan het geval waarin:
– een ernstige mate van bedreiging of intimidatie die de situatie onwerkbaar maakt
– omdat de persoonlijke veiligheid of vrijheid van de zorgverlener en/of medecliënten in gevaar is. Deze situatie kan ontstaan vanuit de cliënt maar ook vanuit de handelswijze van familie van de cliënt.
– een onherstelbare verstoorde vertrouwensrelatie tussen zorgvragen (of familie van) en zorgaanbieder is ontstaan. 

  1. – er hygiënische omstandigheden zijn die ernstige gezondheidsrisico’s opleveren voor de zorgverlener en/of medecliënten.
    – essentiële verplichtingen of regels niet na worden gekomen, ook niet na herhaaldelijk (schriftelijk) aandringen of waarschuwen door de zorgaanbieder.
  2. Opzegging als bedoeld in artikel 5b lid 1 en lid 2 geschiedt schriftelijk.
  3. Voordat WIJS de overeenkomst opzegt deelt WIJS haar redenen daartoe schriftelijk mee aan zorgvrager. Zorgvrager en/of diens wettelijk vertegenwoordiger of andere bij de zorgvrager betrokkene wordt daarbij in de gelegenheid gesteld om binnen een door WIJS bepaalde termijn aan zijn verplichtingen te voldoen.
  4. Wijs kan de overeenkomst op grond van artikel 5b lid 2 tegen elke dag van de kalendermaand opzeggen tegen een termijn van twee maanden, tenzij dringende redenen opzegging met onmiddellijke ingang rechtvaardigen.
  5. Als WIJS de overeenkomst heeft opgezegd, ondersteunt zij de zorgvrager met het vinden van een alternatief. Indien zorgvrager een aanvaardbaar alternatief weigert valt dit onder zijn eigen verantwoordelijkheid en blijft de opzegging door WJS in stand

    Artikel 6

    Verplichtingen van WIJS

    1. WIJS biedt de zorgvrager zorgverlening overeenkomstig de eisen van goede zorgverlening en de geldende normen van professionaliteit, kwaliteit en wetenschap.
    2. WIJS handelt conform wet- en regelgeving, waaronder de Wgbo, de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG), de Uitvoeringswet Algemene Verordening Persoonsgegevens (UAVG), de Wet Medezeggenschap Cliënten in Zorginstellingen (WMCZ), de Wzd (indien van toepassing) en de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
    3. Artikel 7
    4. Ruimtelijke privacy
    5. WIJS draagt ervoor zorg dat de zorg(verlening) die niet of minder geschikt is voor waarneming van anderen wordt uitgevoerd buiten de waarneming van anderen dan de zorgvrager, tenzij de zorgvrager ermee heeft ingestemd dat de zorg(verlening) kan worden waargenomen door anderen of uitstel niet verantwoord is of het uitvoeren van de verrichtingen buiten de waarneming van anderen redelijkerwijs niet mogelijk is.
    6. Hieronder vallen niet degenen van wie beroepshalve de medewerking bij de uitvoering van de verrichting noodzakelijk is.
    7. Evenmin zijn inbegrepen de personen genoemd in artikel 19 van wie toestemming is vereist voor het uitvoeren van de overeenkomst bij een minderjarige of wilsonbekwame zorgvrager, tenzij door hun aanwezigheid niet de zorg kan worden verleend zoals bedoeld in artikel 7 lid 1.
    8. Artikel 8

      Het Mentorschapsplan

      1. Het mentorschapsplan wordt opgesteld binnen zes weken na aanvangsdatum van de Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst, tenzij tussen zorgvrager en Wettelijk vertegenwoordiger is overeengekomen.
      2. In Het mentorschapsplan worden afspraken tussen WIJS en zorgvrager neergelegd over de uitwerking van het zorgarrangement van zorgvrager. Het Mentorschapsplan komt tot stand in overleg met en met instemming van zorgvrager. Daarbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen en behoeften van zorgvrager. Wenst zorgvrager niet deel te nemen aan het overleg, dan stelt WIJS Het Mentorschapsplan zo op dat zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de veronderstelde wensen en bekende mogelijkheden en beperkingen van zorgvrager.
      3. Zorgvrager verstrekt WIJS alle informatie die redelijkerwijs noodzakelijk is om Het Mentorschapsplan op te stellen en daaraan uitvoering te geven op een wijze die aansluit bij de behoeften van zorgvrager.
      4. Zorgvrager gaat mondeling akkoord, tijdens een overleg over de inhoud van het Zorgplan.
      5. Het Mentorschapsplan wordt na vaststelling periodiek (minimaal eenmaal per jaar) geëvalueerd en in overleg met zorgvrager aangepast. Eventuele bijstellingen van Het Zorgplan en de instemming van zorgvrager daarmee worden schriftelijk in Het Zorgplan vastgelegd.

      Artikel 9

      Verplichtingen van de zorgvrager

      1. Zorgvrager verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst.
      2. Zorgvrager is gehouden alle gegevens en schriftelijke stukken die WIJS in redelijkheid nodig heeft voor het goed uitvoeren van de zorg- en dienstverlening, tijdig ter beschikking te stellen.
      3. Zorgvrager is verplicht WIJS meteen te informeren over feiten en omstandigheden die voor de uitvoering van de zorg- en dienstverlening van belang kunnen zijn.
      4. Zorgvrager geeft wijziging van persoonlijke gegevens, zoals adreswijziging en wijziging van verzekeringsnummer, door aan de cliëntenadministratie.
      5. Zorgvrager staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter hand gestelde gegevens en schriftelijke stukken.

      Artikel 10

      Privacy, registratie, dossiervorming

      De mentoren handelen conform de Algemene Verordening Persoonsgegevens en de Uitvoeringswet Algemene Verordening Persoonsgegevens.

      Artikel 11

      klachtenbehandeling

      1. Het proces van klachtenbehandeling staat beschreven in een daarvoor opgesteld document.

       

      Artikel 12

      Aansprakelijkheid

      1. Zorgvrager is gehouden WIJS in de gelegenheid te stellen een door WIJS tekortschieten in de nakoming van de Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst binnen een redelijke termijn voor rekening van WIJS te herstellen.

      Artikel 13

      Betalingen

      Alle door opdrachtnemer opgegeven prijzen zijn exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Zij zijn gebaseerd op de ten tijde van de aanbiedingen geldende prijsbepalende factoren.

       

      Opdrachtnemer is bevoegd de overeengekomen prijzen en aannemingssommen op grond van een nadien opgetreden stijging van bedoelde prijsbepalende factoren te verhogen.

       

      Opdrachtnemer is gerechtigd het desbetreffende bedrag van de verhoging te factureren, zodra dit opdrachtnemer bekend is.

      Artikel 14

      Arbeidsomstandigheden

      In het geval WIJS zorg- en dienstverlening verleent in de privéwoning van de zorgvrager, kunnen ten aanzien van de arbeidsomstandigheden nadere voorwaarden en eisen worden gesteld.

      Artikel 15

      Factuur en betaling

      1. WIJS brengt de kosten op een gespecificeerde factuur bij zorgvrager in rekening. WIJS streeft ernaar de factuur in rekening te brengen binnen zes weken na het einde van de maand waarin de zorg- en/of dienstverlening zijn geleverd.
      2. De in lid 1 genoemde factuur dient binnen veertien dagen na dagtekening te zijn voldaan. WIJS kan aangeven op welke wijze een factuur dient te worden voldaan.
      3. Indien binnen de termijn van veertien dagen de factuur niet is voldaan, is de zorgvrager automatisch in verzuim en vanaf de vervaldatum van de factuur de wettelijke rente over het te vorderen bedrag verschuldigd aan WIJS
      4. WIJS is gerechtigd alle heffingen en toeslagen die van overheidswege verplicht zijn, in rekening te brengen.

      Artikel 16

      Incasso

      1. Verzuimt de zorgvrager of blijft hij/zij in gebreke met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening in of buiten rechte voor rekening van de zorgvrager.
      2. Onder redelijke kosten wordt verstaan de wettelijk vastgestelde tarieven.

      Artikel 17

      Toepasselijk recht

      1. Deze Algemene Voorwaarden en alle overeenkomsten waarop zij van toepassing zijn, worden beheerst door het Nederlandse recht.
      2. Geschillen naar aanleiding van deze Algemene Voorwaarden en de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zullen worden behandeld door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin WIJS is gevestigd.
      3. In afwijking van het gestelde in lid 2 kunnen WIJS en zorgvrager overeenkomen dat voorafgaand aan de behandeling van een geschil eerst een beroep wordt gedaan op een erkende mediator.

      Artikel 18

      Wijziging van de Algemene Voorwaarden

      1. WIJS is bevoegd de Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
      2. Indien WIJS de algemene voorwaarden heeft gewijzigd, stelt zij de (gewijzigde) Algemene Voorwaarden opnieuw aan zorgvrager ter hand.
      3. De gewijzigde Algemene Voorwaarden treden op zijn vroegst een maand na terhandstelling aan zorgvrager in werking.
      4. Indien de Algemene Voorwaarden ten nadele van zorgvrager gewijzigd worden is zorgvrager bevoegd de overeenkomst met De WIJS op te zeggen met ingang van de datum waarop de gewijzigde voorwaarden van kracht worden.
      5. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van al bestaande overeenkomsten.

      Artikel 19

      Nietigheid

      1. Indien één of meer bepalingen in deze Algemene Voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing.
      2. Zorgvrager en WIJS zullen in overleg treden om nieuwe afspraken te maken ter vervanging van de nietige bepaling(en), waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen(en) in acht worden genomen.

      Artikel 20

      Slot

      1. Deze Algemene Voorwaarden treden in werking in april 2021.
      2. Deze Algemene Voorwaarden zullen worden aangehaald als: ‘Algemene Voorwaarden Zorgverlening’ van WIJS.

       

      N.B. Deze Algemene Voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van WIJS. In deze digitale publicatie zijn verwijzingen opgenomen naar de genoemde wetsartikelen, documenten, of extra toelichting bij enkele gebruikte termen.